U, de petitionaris
Er is nieuws!
Intercity grenzeloos petitie

Rij de intercity over de grens

18 ondertekeningen

De Intercity Nieuwe Generatie kan technisch ook over de grens rijden. Maar de NS krijgt daar nu niet de opdracht toe. Internationaal treinverkeer voor zowel grensforensen als internationale reizigers wordt veel makkelijker als bestaande treinen niet voor de grens stoppen maar aansluiten op de treinen in het buitenland.

English version

Petitie

Wij

treinreizigers en belanghebbenden

 

constateren dat:

  • de intercity-lijnen in Nederland nu niet de grens over gaan bij Hengelo/Enschede, Arnhem, Venlo, Heerlen, Maastricht, Breda en Roosendaal
  • er een grote behoefte is aan internationaal treinreizen, waardoor die vaak uitverkocht of te duur zijn
  • uitbreiding van internationale verbindingen tussen hoofdsteden op korte termijn lastig is door een tekort aan personeel en materieel
  • een intercity nu slecht aansluit op de lokale stoptreinen die wel over de grens gaan
  • het 'hoofdrailnet' nu heel beperkt, uitsluitend binnenlands is opgezet en dat achterhaald is in een verenigd Europa
  • de intercity nieuwe generatie-treinen geschikt zijn voor het spoor over de grens

 

en verzoeken

een hoofdrailnet en bijbehorende openbaar vervoerconcessie met verbindingen naar spoorweghubs over de grens om aan te sluiten op de spoorverbindingen in de buurlanden.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Tweede Kamer 
Petitieloket:
Einddatum:
03.08.2024 
Petitionaris:
ReindeR Rustema 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Yeah, grenstreinen in Hoofdlijnenakkoord

Op pagina 9 van het akkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB staat:

"In de grensregio’s is een goede aansluiting van spoorverbindingen met het buurland essentieel."

Maar de vraag is of het in de uitwerking gaat om meer stoptreinen of intercity's die over de grens rijden... Want alleen daarmee krijg je betere internationale verbindingen voor heel Nederland.

+Lees meer...

Daarover staat op die pagina ook:

"Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen (bv. Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle)."

Terwijl er een tekort is aan hsl-materieel. De intercity's zijn al geschikt om de grens over te gaan. Bij de eerstvolgende treinhub over de grens kan men dan op de Duitse, Belgische of Franse treinen overstappen die er al rijden. Niet nodig om daar nieuwe organisaties voor op te richten, toestemming voor te krijgen, personeel voor te vinden

16.05.2024